Η αντιμετώπιση νέων και αναπάντεχων καταστάσεων αποτελεί ένα από τα βασικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα γνωσιακά συστήματα τεχνητής νοημοσύνης Με απλά λόγια, οι αισθησιοκινητικές εμπειρίες που καλείται να προσλάβει, ερμηνεύσει και αναπαράγει ένα δρων υποκείμενο σε πραγματικές συνθήκες διαβίωσης είναι μη-πεπερασμένες και επομένως, η χρήση ενός μηχανισμού γενίκευσης εμπειριών αποτελεί βασικό εργαλείο επιτυχούς και αποτελεσματικής λειτουργίας. Το έργο POETICON++ προτείνει τη χρήση της φυσικής γλώσσας ως μηχανισμό μάθησης για:
(α) γενίκευση κεκτημένων κινήσεων και αισθητηριακών εμπειριών, και
(β) παραγωγή νέων κινήσεων και εμπειριών (δημιουργικότητα).
Πρόκειται για μια νέα προσέγγιση στη γενίκευση αισθητηριακών και κινητικών εμπειριών για όντα με τεχνητή νοημοσύνη που στηρίζεται στη χρήση ενός ιεραρχικού και παραγωγικού συστήματος συμβόλων για την δεικτοδότηση αισθησιοκινητικών εμπειριών σε διαφορετικά επίπεδα αφαίρεσης. Βασιζόμενο στις ολοένα και αυξανόμενες πειραματικές αποδείξεις για την ύπαρξη κοινής βιολογικά βάσης μεταξύ γλώσσας, αντίληψης και κίνησης (κοινή συντακτική δομή), το έργο POETICON++ προτείνει τη χρήση της φυσικής γλώσσας για τη γενίκευση και παραγωγή αισθησιοκινητικών ‘συντακτικών δομών’.
Κεντρικός στόχος του έργου είναι η δημιουργία ενός υπολογιστικού μηχανισμού γενίκευσης κινήσεων και οπτικών εμπειριών για ρομπότ. Για την πραγμάτωση του σκοπού αυτού, θα αναπτυχθούν και συγχωνευθούν στο ανθρωποειδές iCub, τεχνολογίες ανάλυσης της γλώσσας, εργαλεία οπτικής αναγνώρισης κινήσεων και αντικειμένων, καθώς και μοντέλα αυτόνομης μάθησης και εξερεύνησης. Εργαλεία και ικανότητες θα ενεργοποιηθούν από το ανθρωποειδές στα πλαίσια ενός γνωσιακού διαλόγου με στόχο την επίδειξη ικανοτήτων γενίκευσης και δημιουργικότητας σε δύο εφαρμογές: (α) στην επιτυχή εκτέλεση έργου όπως του ορίζεται μέσω προφορικής εντολής, και (β) στην κατανόηση και περιγραφή μιας σκηνής που εκτυλίσσεται μπροστά του. Το POETICON++ χτίζει πάνω στα επιστημονικά και τεχνολογικά αποτελέσματα του έργου POETICON. Μέσω της διεπιστημονικής ερευνητικής του ομάδας στοχεύει στην ανάπτυξη –για πρώτη φορά διεθνώς- ενός υπολογιστικού μηχανισμού γενίκευσης εμπειριών που θα βασίζεται στη φυσική γλώσσα και τη διάδρασή της με τις αισθήσιοκινητικές ικανότητες ενός ανθρωποειδούς.
|
|
|