Χαραλαμποπούλου, Φρίντα

ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ

Φρίντα Χαραλαμποπούλου

Προσωπικά στοιχεία

Θέση: Ειδική Λειτουργική Επιστήμονας Α'
Τηλέφωνο ή Φαξ: +30 210 6875339

 

Άξονες ενδιαφερόντων

  • Σχεδιασμός, ανάπτυξη και αξιολόγηση (ευφυών) εκπαιδευτικών εφαρμογών για την Τεχνολογικά Υποβοηθούμενη Εκμάθηση της Ξένης Γλώσσας
  • Εκπαιδευτικές εφαρμογές Γλωσσικής Τεχνολογίας
  • Autonomous Technology-Enhanced Language Learning (ATALL)
  • m-learning

 

Βιογραφικά στοιχεία

Η Φρίντα Χαραλαμποπούλου είναι κάτοχος διδακτορικού διπλώματος στη Γλωσσολογία από το ΕΚΠΑ (γνωστικό πεδίo: Computer-Assisted Language Learning/CALL), μεταπτυχιακού διπλώματος στη Θεωρητική Γλωσσολογία (Μaster of Arts) από το University of Reading (UK) και είναι απόφοιτος του Τμήματος Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του ΕΚΠΑ. Εργάζεται στο Ινστιτούτο Επεξεργασίας του Λόγου/ Ε.Κ. "Αθηνά" από την ίδρυσή του (1991) μέχρι σήμερα, ενώ από το 1990 μέχρι το 1991 αποτελούσε μέλος της ομάδας του ευρωπαϊκού προγράμματος μηχανικής μετάφρασης EUROTRA. Έχει εργαστεί σε σειρά ευρωπαϊκών και εθνικών ερευνητικών και αναπτυξιακών έργων, αρχικά στο πεδίο της Επεξεργασίας Φυσικής Γλώσσας (EUROTRA, MLAP, GRAAL, LS-GRAM) και στη συνέχεια στην Τεχνολογικά Υποβοηθούμενη Γλωσσική Εκμάθηση ως υπεύθυνη, συντονίστρια ή μέλος της ομάδας έργου (ενδεικτικά: SΤRIDE-LOGOS, ΔΙΑΛΟΓΟΣ, IST-Education & Training, LIFELONG LEARNING PROGRAMME, EUROPEAN TERRITORIAL COOPERATION PROGRAMME “GREECE-BULGARIA” κ.λπ). Είναι συγγραφέας του γλωσσικού υλικού όλων των εκδόσεων του εκπαιδευτικού λογισμικού «φιλογλωσσία» και του διαδικτυακού περιβάλλοντος εκμάθησης της Ελληνικής «Μαθαίνω Ελληνικά στο Διαδίκτυο». Έχει δημοσιεύσει εργασίες σε διεθνή και εθνικά συνέδρια και περιοδικά στον τομέα της Υποβοηθούμενης από την Τεχνολογία Εκμάθησης της Γλώσσας. Διδάσκει από το 2007 στο Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Διδασκαλία της Νέας Ελληνικής ως Ξένης Γλώσσας» του Τμήματος Φιλολογίας-Τομέα Γλωσσολογίας του ΕΚΠΑ (γνωστικό αντικείμενο: Υποβοηθούμενη από Υπολογιστή Εκμάθηση και Διδασκαλία της Ξένης Γλώσσας) και έχει επιβλέψει την εκπόνηση διπλωματικών εργασιών. Έχει επίσης πραγματοποιήσει σειρά διαλέξεων σε φοιτητές του Vilnius University (Λιθουανία) και στο Wiener Volkshochschulen (Αυστρία).

Δημοσιεύσεις

  • Χαραλαμποπούλου, Φ., Κάντζου, Β., Παντελόγλου, Ε. & Σιμόπουλος, Γ. (2014). Διαδίκτυο και γλωσσική εκπαίδευση: πλατφόρμα εκμάθησης γενικών και επιχειρηματικών ελληνικών. In Μελέτες για την Ελληνική γλώσσα. Πρακτικά της 34ης Ετήσιας Συνάντησης του Τομέα Γλωσσολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Α.Π.Θ., pages 458-470. Θεσσαλονίκη : Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών. [...] 
  • Kilgarriff, A., Χαραλαμποπούλου, Φ., Γαβριηλίδου, Μ., Johannessen, J., Khalil, S., Johansson Kokkinakis, S. et al. (2014). Corpus-Based Vocabulary Lists for Language Learners for Nine Languages. Language Resources and Evaluation Journal, 48(1), 121-163. [...] 
  • Χαραλαμποπούλου, Φ. (2012). Διαδικτυακή εκπαιδευτική υπηρεσία για την ενίσχυση και προώθηση της ελληνομάθειας στη Βουλγαρία. In Πρακτικά 15ου Διεθνούς Συνέδριου "Διαπολιτισμικότητα και τα Ελληνικά ως Ξένη Γλώσσα", pages 23-25 Νοεμβρίου 2012. Πάτρα : Πανεπιστήμιο Πατρών. [...] 
  • Χαραλαμποπούλου, Φ., Γαβριηλίδου, Μ., Johansson Kokkinakis, S. & Volodina, E. (2012). Building corpus-informed word lists for L2 vocabulary learning in nine languages. In Linda Bradley & Sylvie Thouësny (editors), CALL: Using, Learning, Knowing. EuroCALL Conference, Gothenburg, Sweden, 22-25 August 2012, Proceedings, pages 49-53. Gothenburg, Sweden : Research-publishing.net. [...] 
  • Χαραλαμποπούλου, Φ. & Γαβριηλίδου, Μ. (2011). Creating Frequency-Based Vocabulary Lists For L2 Learners. In Proceedings of the 10th International Conference of Greek Linguistics. Komotini, Greece. [...] 
  • Χαραλαμποπούλου, Φ., Σταφυλάκης, Θ. & Mikros, G. (2011). Developing a scoring algorithm for automatic pronunciation assessment of Modern Greek. Journal of Quantitative Linguistics, 18, 1-22. [...] 
  • Χαραλαμποπούλου, Φ. (2010). Η κατάκτηση της γραμματικής στην Υποβοηθούμενη από Υπολογιστή Εκμάθηση της Ξένης Γλώσσας. Εφαρμοσμένη Γλωσσολογία, 24, 129-144. [...] 
  • Χαραλαμποπούλου, Φ. (2010). Less commonly taught languages in the TELL framework: the case of Modern Greek. International Journal of Knowledge and Learning, 6(1), 67-81. [...] 
  • Χαραλαμποπούλου, Φ. & Efthimiou, C. (2010). Employing Technology as a Conduit to Enhance, Promote and Disseminate Less Commonly Taught Languages: The Case of Modern Greek. In Proceedings of the 15th Annual AFGLC (American Foundation for Greek Language and Culture) Conference: Hellenic Values in a Global Civilization: Engaging the Colleges, Universities and Citizens. Tampa- Florida, USA. [...] 
  • Χαραλαμποπούλου, Φ (2010). TELL (Technology-Enhanced Language Learning) and Less-Commonly Taught Languages. In Lytras & M.D. et al. (editors), Technology Enhanced Learning. Quality of Teaching and Educational Reform . Communications in Computer and Information Science. Berlin/Heidelberg : Springer-Verlag. [...] 
  • Χαραλαμποπούλου, Φ. (2009). Modern Greek for beginners-Part II. ILSP. [...] 
  • Χαραλαμποπούλου, Φ. (2009). Modern Greek for beginners-Part I. ILSP. [...] 
  • Χαραλαμποπούλου, Φ. (2009). Αναπτύσσοντας τις δεξιότητες κατανόησης στη δεύτερη/ξένη γλώσσα με την υποστήριξη των ΤΠΕ. Θέματα Επιστημών και Τεχνολογίας στην Εκπαίδευση, 2(3), 273-290. [...] 
  • Χαραλαμποπούλου, Φ. (2009). Η ανάπτυξη της κοινωνικοπολιτισμικής ικανότητας στο πλαίσιο της Υποβοηθούμενης από Υπολογιστή Εκμάθησης της Ξένης Γλώσσας. Γλωσσολογία, 18, 49-56. [...] 
  • Χαραλαμποπούλου, Φ. (2009). Developing educational software for Serbian learners of Modern Greek. In Burston & J. (editors), Proceedings of the III International Conference of Applied Linguistics. Novi Sad, Serbia. [...] 
  • Χαραλαμποπούλου, Φ. (2009). Computer-Assisted (Greek) Language Learning: state-of-the art, potentials and perspectives.. In Joseph & B. (editors), Proceedings of the 9th International Conference on Greek Linguistics. Chicago, Illinois, USA. [...] 
  • Σταϊνχάουερ, Γ., Αντωνίου-Κρητικού, Ι., Τζεβελέκου, Μ. & Χαραλαμποπούλου, Φ. (2009). ICT in language and culture education. In International conference of Intercultural Education:Paideia, Polity, Demoi. Athens. [...] 
  • Χαραλαμποπούλου, Φ. (2008). Οι Τεχνολογίες της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας ως όχημα για τη διάδοση της Νέας Ελληνικής στο εξωτερικό. In Πρακτικά 7ου Παγκόσμιου Συνεδρίου για την ελληνική γλώσσα. Μεσολόγγι. [...] 
  • Χαραλαμποπούλου, Φ. (2008). Developing courseware to preserve, disseminate and empower "small" languages: the case of Modern Greek. In Levy & M. (editors), Proceedings of WorldCALL 2008. Fukuoka, Japan. [...] 
  • Χαραλαμποπούλου, Φ. (2008). Η "αναζωογόνηση" της Νέας Ελληνικής μέσω του καναλιού της τεχνολογίας.. In Πρακτικά Συνεδρίου "Γλώσσες και Διαπολιτισμικός Διάλογος". Λευκωσία, Κύπρος. [...] 
  • Χαραλαμποπούλου, Φ (2008). Η κατάκτηση του λεξιλογίου υπό το πρίσμα της υποβοηθούμενης από υπολογιστή εκμάθησης της Γ2. In Μόζερ, Α., Μπακάκου-Ορφανού, Α., Χαραλαμπάκης, Χ. et al (editors), Γλώσσης Χάριν. Αθήνα : Ελληνικά Γράμματα. [...] 
  • Γιάγκου, Μ., Χαραλαμποπούλου, Φ. & Σταϊνχάουερ, Γ. (2008). Σχεδιασμός εργαλείου για τον αυτόματο έλεγχο της εκφοράς του προφορικού λόγου σε εκπαιδευτικό πλαίσιο.. In Χ. Αγγελή & Ν. Βαλανίδης (editors), Πρακτικά 6ου Πανελλήνιου Συνεδρίου με Διεθνή Συμμετοχή. Οι Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών στην Εκπαίδευση, pages 145-148. Κύπρος : Πανεπιστήμιο Κύπρου. [...] 
  • Χαραλαμποπούλου, Φ. (2007). Autonomous Technology-Assisted Language Learning: a sui generis learning paradigm. In Proceedings of the IALLT Conference. Medford, Massachussetts, USA. [...] 
  • Γιάγκου, Μ., Χαραλαμποπούλου, Φ., Σταϊνχάουερ, Γ., Κεχαγιά, Ε. & Κωνσταντοπούλου, Δ. (2007). Αξιοποίηση ανάλυσης λαθών γραπτού και προφορικού λογού για τον σχεδιασμό εκπαιδευτικών εργαλείων γλωσσικής τεχνολογίας: το έργο «ε-λογο». In Τα Λάθη των Μαθητών: δείκτες αποτελεσματικότητας ή κλειδιά για τη βελτίωση της ποιότητας της εκπαίδευσης;, pages 68-77. Αθήνα : Κέντρο Εκπαιδευτικής Έρευνας. [...] 
  • Χαραλαμποπούλου, Φ. (2006). Αρχές σχεδιασμού και κριτήρια αξιολόγησης εκπαιδευτικού λογισμικού για την αυτομάθηση της Νέας Ελληνικής ως ξένης γλώσσας. Διδακτορική διατριβή, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών- Φιλοσοφική Σχολή/Τμήμα Φιλολογίας. Τομέας Γλωσσολογίας. Πανεπιστημιούπολη, Ζωγράφου, 157 84 ΑΘΗΝΑ. [...] 
  • Mini, M. & Χαραλαμποπούλου, Φ. (2005). Reducing the distance in distance learning. In Proceedings of the Third International Conference on Open and Distance Learning 'Applications of Pedagogy and Technology', pages 72-80. Patras, Greece. [...] 
  • Χαραλαμποπούλου, Φ. (2005). Ψηφιακές τεχνολογίες και εκμάθηση ξένης γλώσσας: ο ρόλος του βίντεο. In Πρακτικά Διεθνούς Συνεδρίου «Η γλώσσα σε έναν κόσμο που αλλάζει. Athens. [...] 
  • Χαραλαμποπούλου, Φ., Καραγιάννης, Γ. & Σταϊνχάουερ, Γ. (2005). Deploying ICT to empower linguistic diversity. In Proceedings of The 7th Hellenic European Research on Computer Mathematics and its Applications Conference. Athens. [...] 
  • Χατζηγεωργίου, Ν., Σιδηρόπουλος, Ν. & Χαραλαμποπούλου, Φ. (2005). Learning Modern Greek on the Web: The ‘Filoglossia’ Software. In IASTED International Conference on Web-Based Education, pages 690-695. Grindelwald Switzerland. [...] 
  • Χαραλαμποπούλου, Φ., Καραγιάννης, Γ., Χατζηγεωργίου, Ν. & Σταϊνχάουερ, Γ. (2004). Υποστήριξη της εκμάθησης της ξένης γλώσσας μέσω διαδικτυακών τεχνολογιών: η περίπτωση της Ελληνικής. In Πρακτικά του 3ου Διεθνούς Συνεδρίου Διδασκαλίας της Νέας Ελληνικής ως Ξένης Γλώσσας. Athens. [...] 
  • Χαραλαμποπούλου, Φ., Καραγιάννης, Γ., Σταϊνχάουερ, Γ. & Αντωνάτος, Ν. (2002). Η συμβολή των τεχνολογιών της πληροφορίας και της επικοινωνίας στη διδασκαλία της νέας ελληνικής ως ξένης γλώσσας: το λογισμικό «φιλογλωσσία». In Πρακτικά Β' Διεθνούς Συνεδρίου για τη Διδασκαλία της Ελληνικής ως ξένης γλώσσας, pages 447-452. [...] 
  • Χαραλαμποπούλου, Φ. (2002). Η συμβολή της τεχνολογίας στη δημιουργία επικοινωνιακών περιβαλλόντων μάθησης της Ελληνικής ως ξένης γλώσσας. In Πρακτικά 5ου Διεθνούς Συνεδρίου Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης «Τα Ελληνικά ως δεύτερη/ξένη γλώσσα». Πάτρα. [...] 
  • Χαραλαμποπούλου, Φ. (2002). Using the Information and Communication Technologies to enhance foreign language learning. In Proceedings of the “3rd International ICTIE Conference, pages 409-415. Samos. [...] 
  • Χαραλαμποπούλου, Φ., Σταϊνχάουερ, Γ., Μπακαμίδης, Σ. & Καραγιάννης, Γ. (2002). Εκπαιδευτικές εφαρμογές εργαλείων τεχνολογίας φωνής στη διδασκαλία της ξένης γλώσσας. In Πρακτικά 3ου Διεθνούς Συνεδρίου «Οι Τεχνολογίες της Επικοινωνίας και της Πληροφορίας στην Εκπαίδευση, pages 198-206. Ρόδος. [...] 
  • Χαραλαμποπούλου, Φ. (2002). Ανάπτυξη ηλεκτρονικού εκπαιδευτικού υλικού για την εκμάθηση της Ελληνικής ως ξένης γλώσσας: μία μελέτη περίπτωσης. In Πρακτικά ημερίδας "H Ελληνική ως ξένη γλώσσα με τη χρήση ΤΠΕ". Αθήνα. [...] 
  • Antonopoulou, Z., Καραγιάννης, Γ., Χαραλαμποπούλου, Φ., Κατσούρος, Β., Paschalis, S., Σιμιστήρα, Φ. et al. (2002). MYTHE: A storyline-based language learning environment for young children. In EUROCALL 2002-Ιnternational Conference-Networked language learning- a link missing?. Jyvaskyla, Finland. [...] 
  • Αντωνίου-Κρητικού, Ι., Αντωνοπούλου, Ζ., Κατσούρος, Β., Κωνσταντάκης, Ν., Πασχάλης, Σ., Σιμιστήρα, Φ. et al. (2002). Διαπολιτισμικότητα και πολυγλωσσία στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος «ΜΥΤΗΕ» (Multimedia Young-children’s Thesaurus for Educational Purposes). In Γεωργογιάννης Π. (editor), 4ο Διεθνές Συνέδριο Η ελληνική ως δεύτερη ή ξένη γλώσσα: μια διαπολιτισμική προσέγγιση, pages 183-195. Πάτρα. [...] 
  • Χαραλαμποπούλου, Φ. (2001). Developing a multilingual platform for language learning using the New Technologies. In Selected Papers of the 15th Symposium of Theoretical and Applied Linguistics, pages 362-371. Thessaloniki. [...] 
  • Χαραλαμποπούλου, Φ. (2001). Χαρακτηριστικά λογισμικού αυτοεκπαίδευσης για την εκμάθηση της ξένης γλώσσας. In Πρακτικά 1ου Πανελληνίου Συνεδρίου Ανοικτής και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης. Patras, Greece. [...] 
  • Χαραλαμποπούλου, Φ. (2001). Διαπολιτισμικότητα και πολυγλωσσία στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος «ΜΥΤΗΕ». In Πρακτικά 4ου Διεθνούς Συνεδρίου Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης, pages 183-195. Patras, Greece. [...] 
  • Χαραλαμποπούλου, Φ. (2001). Αρχές σχεδιασμού και ανάπτυξης εκπαιδευτικού λογισμικού για τη διδασκαλία της Ελληνικής ως ξένης γλώσσας. In Πρακτικά ημερίδας «Γλωσσική εκπαίδευση στην Κοινωνία της Πληροφορίας». Αθήνα. [...] 
  • Χαραλαμποπούλου, Φ. & Καραγιάννης, Γ (2001). Short description of the CD-ROM "filoglossia". In Holmboe, Henrik, Isager & Signe (editors), Translators and Translations. Greek-Danish. Athens : Aarhus University Press, Det Danske Institut i Athen. [...] 
  • Σταϊνχάουερ, Γ., Μπακαμίδης, Σ., Χαραλαμποπούλου, Φ. & Καραγιάννης, Γ. (2001). Speech Tools in the Educational Process. In Proceedings of the 4th European Conference on Noise Control, EURONOISE, pages 754-757. Patras, Greece. [...] 
  • Σταϊνχάουερ, Γ., Μπακαμίδης, Σ., Καραγιάννης, Γ., Αντωνίου-Κρητικού, Ι., Χαραλαμποπούλου, Φ. & Οικονόμου, Ν (2001). Νέες τεχνολογίες και υπολογιστικά εργαλεία στη γλωσσική εκπαίδευση. Γλωσσική εκπαίδευση στην Κοινωνία της Πληροφορίας, Πρακτικά Ημερίδας. Αθήνα. [...] 
  • Σταϊνχάουερ, Γ., Μπακαμίδης, Σ., Καραγιάννης, Γ., Αντωνίου-Κρητικού, Ι., Χαραλαμποπούλου, Φ. & Οικονόμου, Ν. (2001). Νέες τεχνολογίες και υπολογιστικά εργαλεία στη γλωσσική εκπαίδευση. In Αντωνίου-Κρητικού Ι. (editor), Γλωσσική εκπαίδευση στην Κοινωνία της Πληροφορίας, Πρακτικά Ημερίδας, pages 55-63. Αθήνα. [...] 
  • Χαραλαμποπούλου, Φ. (2000). Oι Νέες Τεχνολογίες στη διδασκαλία της Ελληνικής ως ξένης γλώσσας: δυνατότητες και αξιοποίησή τους. In Πρακτικά 4ου Διεθνούς Συνεδρίου «Η Ελληνική ως δεύτερη ή ξένη γλώσσα: μια διαπολιτισμική προσέγγιση, pages 283-297. [...] 
  • Χαραλαμποπούλου, Φ. (2000). Τεχνικές προσέγγισης της διδασκαλίας της Ελληνικής ως ξένης γλώσσας με τη χρήση των Νέων Τεχνολογιών. In Πρακτικά Α’ Διεθνούς Συνεδρίου για τη Διδασκαλία της Ελληνικής ως ξένης γλώσσας, pages 581-592. Αθήνα. [...] 
  • Χαραλαμποπούλου, Φ., Καραγιάννης, Γ., Σταϊνχάουερ, Γ. & Αντωνάτος, Ν. (1998). Φιλογλωσσία: Πρόγραμμα διδασκαλίας της Ελληνικής ως ξένης γλώσσας με πολυμέσα και σύγχρονα εργαλεία γλωσσικής τεχνολογίας. In Πρακτικά 1ου Διεθνούς Συνεδρίου Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης, pages 263-268. [...] 
  • Καραγιάννης, Γ., Αντωνίου-Κρητικού, Ι., Χαραλαμποπούλου, Φ., Σιμιστήρα, Φ., Αντωνάτος, Ν., Χατζηγεωργίου, Ν. et al. (1998). Διδασκαλία της ελληνικής ως ξένης και ως δεύτερης γλώσσας με χρήση εκπαιδευτικού λογισμικού: Συγκριτική θεώρηση. In Σελλής Τ. & Θεοδωρίδης Ι. (editors), Πρακτικά Πανελλήνιου Συνεδρίου ΕΚΤ «Νέες Τεχνολογίες Πληροφόρησης», pages 247-256. Αθήνα. [...] 
  • Χαραλαμποπούλου, Φ. (1994). Λογομάθεια: Εκπαιδευτικό λογισμικό για τη διδασκαλία της Ελληνικής γλώσσας σε μαθητές Δημοτικού και Γυμνασίου. In Proceedings of the 1st International Conference on Greek Linguistics. Reading, UK. [...] 
  • Τουρατζίδης, Λ., Χαραλαμποπούλου, Φ. & Καραγιάννης, Γ. (1994). Διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας ως μητρικής υποβοηθούμενη από Η/Υ: ένα πείραμα στα μονοθέσια σχολεία του Αιγαίου. In Πρακτικά 2ου Εκπαιδευτικού Συνεδρίου Πληροφορικής, pages 125-131. [...] 
  • Roniotes, C. & Χαραλαμποπούλου, Φ. (1991). Representational issues on raising constructions in Modern Greek within the Eurotra Machine Translation System. In Annual Eurotra Workshop. St. Maximin, France. [...] 
  • Χαραλαμποπούλου, Φ. (1990). Some aspects of the syntax of negation in Modern Greek. Μεταπτυχιακή εργασία, University of Reading (U.K.), The University of Reading, Whiteknights, PO Box 217, READING, Berkshire, RG6 6AH, United Kingdom. [...]