Πρωτόπαπας, Αθανάσιος
ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ

Αθανάσιος Πρωτόπαπας

Προσωπικά στοιχεία

Θέση: Ερευνητής Α'
Τηλέφωνο ή Φαξ: +30 210 6875409

Άξονες ενδιαφερόντων

  • Γνωστικοί μηχανισμοί και δυσκολίες της ανάγνωσης. Χαρακτηριστικά της ελληνικής ορθογραφίας. Γραφή και ανάγνωση του τόνου.
  • Νευρωνικές βάσεις της γλώσσας και νευρωνικά μοντέλα αντίληψης και ανάπτυξης.
  • Ακουστική φωνητική. Εξάσκηση φωνητικών διακρίσεων.
  • Αντίληψη της ομιλίας, προλεκτικές αναπαραστάσεις και πρόσβαση στο λεξικό.
  • Τεχνολογική υποστήριξη γλωσσικής και γνωστικής αξιολόγησης και παρέμβασης.

Βιογραφικά στοιχεία

Κύριος Ερευνητής στο Ινστιτούτο Επεξεργασίας του Λόγου / Ε.Κ. «Αθηνά». Πτυχιούχος Τμήματος Φυσικής Πανεπιστημίου Πατρών, κάτοχος μεταπτυχιακών τίτλων (MSc) μηχανικού και γνωσιακών επιστημών και διδάκτωρ γνωσιακών επιστημών Πανεπιστημίου Brown (ΗΠΑ). Έχει εργαστεί στην Ελλάδα και τις ΗΠΑ σε θέματα αντίληψης ομιλίας, ακουστικής επεξεργασίας, ανάγνωσης, ορθογραφίας, αλγορίθμων επεξεργασίας σημάτων, ανάγνωσης, αφασίας, μαθησιακών δυσκολιών, και προγραμμάτων εξάσκησης γλωσσικών δεξιοτήτων με υπολογιστή. Οι δραστηριότητές του περιλαμβάνουν βασική έρευνα σε θέματα ανάγνωσης, ορθογραφίας και αντίληψης ομιλίας, διαχείριση ερευνητικών και αναπτυξιακών προγραμμάτων, σχεδίαση και υλοποίηση λογισμικού, σχεδίαση και εκτέλεση ψυχοακουστικών και ψυχομετρικών πειραμάτων, καθώς και μελέτη, βελτιστοποίηση και αξιολόγηση αλγορίθμων και μεθόδων εξάσκησης. Συντονιστής των ευρωπαϊκών προγραμμάτων CIMWOS (αυτόματη αρχειοθέτηση πολυμεσικού υλικού) και OLP (υποστήριξη λογοθεραπείας με υπολογιστή). Υπεύθυνος έργων εΜαΔύς, ΒΛΕΜΑ και ΛΑΜΔΑ για την αυτόματη ανίχνευση μαθητών με πιθανά μαθησιακά προβλήματα. Διδάσκει γνωσιακή επιστήμη, μνήμη-μάθηση, και γνωσιακά μοντέλα στο διατμηματικό πρόγραμμα μεταπτυχιακών σπουδών «Βασική και Εφαρμοσμένη Γνωσιακή Επιστήμη» του Πανεπιστημίου Αθηνών, καθώς και ακουστική και αρθρωτική φωνητική στο πρόγραμμα μεταπτυχιακών σπουδών «Ειδική Αγωγή – Λογοθεραπεία – Συμβουλευτική» του ΠΤΔΕ Πανεπιστημίου Αθηνών.

Δημοσιεύσεις

  • Spyridoula Varlokosta, Σταμούλη, Σ., Athanasios Karasimos, George Markopoulos, Maria Kakavoulia, Michaela Nerantzini et al. (2017). Ελληνικό σώμα κειμένων αφασικού λόγου: Μελέτη, σχεδιασμός και πολυεπίπεδη επισημείωση. Δελτίον Επιστημονικής Ορολογίας και Νεολογισμών, 14, 181-205. [...] 
  • Κακαβούλια, Μ., Σταμούλη, Σ., Φωκά-Καβαλιεράκη, Π., Οικονόμου, Α., Πρωτόπαπας, Α. & Βαρλοκώστα, Σ. (2014). Πρωτόκολλο εκμαίευσης αφηγηματικού λόγου στην Ελληνική από άτομα με αφασία: Αρχές, μεθοδολογικά ζητήματα και προκαταρκτικά αποτελέσματα. Γλωσσολογία(22), 41-60. [...] 
  • Πρωτόπαπας, Α., Moirou, D., Markatou, A. & Βλάχου, Ε. (2011). Effects of practice on the relation of reading to color naming and interference. In. Florida, US. [...] 
  • Πρωτόπαπας, Α. & Σκαλούμπακας, Χ (2010). Αυτοματοποιημένη ανίχνευση ορθογραφικών δυσκολιών. In Α. Μουζάκη & Α. Πρωτόπαπας (editors), Ορθογραφία: μάθηση και διαταραχές. Αθήνα : Gutenberg. [...] 
  • Πρωτόπαπας, Α., Tzakosta, Μ., Χαλαμανδάρης, Α. & Τσιάκουλης, Π. (2010). IPLR: an online resource for Greek word-level and sublexical information. Language Resources & Evaluation. [...] 
  • Seitz, A., Πρωτόπαπας, Α., Tsushima, Y., Βλάχου, Ε., Gori, S., Grossberg, S. et al. (2010). Unattended exposure to components of speech sounds yields same benefits as explicit auditory training. Cognition, 115(3), 435-443. [...] 
  • Βλάχου, Ε., Billis, A., Konstantinidis, E., Mouzakidis, C., Kolassa, I., Schlee, W. et al. (2010). Cognitive and physical training for senior citizens. In Πρακτικά του συνεδρίου "Serious Games, Education and Economic Development (SGEED 2010). Ιωάννινα. [...] 
  • Πρωτόπαπας, Α., Σκαλούμπακας, Χ., Βογινδρούκας, Ι., Κόρπα, Τ. & Καμπάκος, Χ. (2009). Διαφοροποίηση διαγνωστικών κατηγοριών στο ατομικό περίγραμμα επίδοσης του λογισμικού ΛΑΜΔΑ. In 12ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ψυχολογικής Έρευνας. Βόλος. [...] 
  • Πρωτόπαπας, Α. & Βλάχου, Ε. (2009). A comparative, quantitative analysis of Greek orthographic transparency. Behavior Research Methods, 41, 991-1008. [...] 
  • Βλάχου, Ε., Μοίρου, Δ., Μαρκάτου, Α. & Πρωτόπαπας, Α. (2009). Οι επιδράσεις της εξάσκησης σε ανάγνωση λέξεων και κατονομασία χρωμάτων στην παρεμβολή Stroop. In Πρακτικά του συνεδρίου "12th Panhellenic Conference of Psychological Research". Βόλος. [...] 
  • Βλάχου, Ε., Πρωτόπαπας, Α. & Seitz, A. (2009). Implicit learning of non-native stimuli. In Πρακτικά του συνεδρίου "157th Meeting of The Acoustical Society of America", pages 2763-2764. Portland, OR, US : Aoustical Society of America. [...] 
  • Πρωτόπαπας, Α. & Σκαλούμπακας, Χ. (2008). Αυτοματοποιημένη ανίχνευση μαθησιακών δυσκολιών με το λογισμικό ΛΑΜΔΑ. In 1ο Πανελλήνιο Συνέδριο Εξελικτικής Ψυχολογίας. Πανεπιστήμιο Αθηνών. [...] 
  • Πρωτόπαπας, Α. & Skaloumbakas, C. (2008). Computer-based screening for learning difficulties in oral and written language. In 7th International Conference of the British Dyslexia Association. Harrogate, UK. [...] 
  • Πρωτόπαπας, Α., Skaloumbakas, C. & Bali, P. (2008). Validation of unsupervised computer-based screening for reading disability in the Greek elementary Grades 3 and 4. Learning Disabilities: A Contemporary Journal, 6(1), 45-69. [...] 
  • Βλάχου, Ε., Μαρκάτου, Α. & Πρωτόπαπας, Α. (2008). Η επίδραση της εξάσκησης στην παρεμβολή Stroop. In Πρακτικά του 2ου Πανελλήνιου συνεδρίου Γνωστικής Ψυχολογίας "Από το εργαστήριο στην κοινωνία". Θεσσαλονίκη. [...] 
  • Μαρκάτου, Α., Βλάχου, Ε. & Πρωτόπαπας, Α. (2008). Η επίδραση της διάστασης στην παρεμβολή Stroop. In Πρακτικά του 2ου Πανελλήνιου συνεδρίου Γνωστικής Ψυχολογίας "Από το εργαστήριο στην κοινωνία". Θεσσαλονίκη. [...] 
  • Πρωτόπαπας, Α., Archonti, A. & Skaloumbakas, C. (2007). Reading ability is negatively related to Stroop interference. Cognitive Psychology, 54(3), 251-282. [...] 
  • Πρωτόπαπας, Α., Sideridis, G., Mouzaki, A. & Simos, P. (2007). Development of Lexical Mediation in the Relation Between Reading Comprehension and Word Reading Skills in Greek. Scientific Studies of Reading, 11(3), 165-197. [...] 
  • Πρωτόπαπας, Α., Gerakaki, S. & Alexandri, S. (2007). Sources of information for stress assignment in reading Greek. Applied Psycholinguistics, 28(4), 695-720. [...] 
  • Πρωτόπαπας, Α. (2007). CheckVocal: A program to facilitate checking the accuracy and response time of vocal responses from DMDX. Behavior Research Methods, 39(4), 859-862. [...] 
  • Πρωτόπαπας, Α. & Skaloumbakas, C. (2007). Traditional and Computer-Based Screening and Diagnosis of Reading Disabilities in Greek. Journal of Learning Disabilities, 40(1), 15-36. [...] 
  • Χαλαμανδάρης, Α., Πρωτόπαπας, Α., Τσιάκουλης, Π. & Ράπτης, Σ. (2006). All Greek to me! An automatic Greeklish to Greek Transliteration System. In 5th International Conference on Language Resources and Evaluation (LREC 2006). Genoa, Italy. [...] 
  • Varlokosta, S., Valeonti, N., Kakavoulia, M., Lazaridou, M., Economou, A. & Πρωτόπαπας, Α. (2006). The breakdown of functional categories in Greek aphasia: : Evidence from agreement, tense, and aspect. Aphasiology, 20(8), 723-743. [...] 
  • Sideridis, G., Mouzaki, A., Simos, P. & Πρωτόπαπας, Α. (2006). Classification of students with reading comprehension difficulties: The roles of motivation, affect, and psychopathology. Learning Disability Quarterly, 29(3), 159-180. [...] 
  • Πρωτόπαπας, Α., Gerakaki, S. & Alexandri, S. (2006). Lexical and default stress assignment in reading Greek. Journal of Research in Reading, 29(4), 418-432. [...] 
  • Βλάχου, Ε. & Πρωτόπαπας, Α. (2006). Implicit learning of non-native speech stimuli. In Πρακτικά του 20ου πανελλήνιου συνεδρίου με διεθνή συμμετοχή της "Ελληνικής Εταιρείας Νευροεπιστημών". Ρέθυμνο. [...] 
  • Πρωτόπαπας, Α. (2006). On the Use and Usefulness of Stress Diacritics in Reading Greek. Reading and Writing, 19, 171-198. [...] 
  • Παπαγεωργίου, Χ., Προκοπίδης, Π., Πρωτόπαπας, Α. & Καραγιάννης, Γ (2005). Multimedia Indexing and Retrieval Using Natural Language, Speech and Image Processing Methods. In Giorgos Stamou & Stefanos Kollias (editors), Multimedia Content and the Semantic Web: Methods, Standards and Tools. Wiley. [...] 
  • Μουζάκη, Α., Σιδερίδης, Γ., Πρωτόπαπας, Α., Μπαλή, Π., Ορφανός, Π. & Βλάχου, Ε. (2005). Characteristics of reading-disabled students in elementary grades: Examination of the “rate” vs. “accuracy” deficit in the Greek orthography. In Proceeding of the 27th International School Psychology Association Colloquium.. Αθήνα. [...] 
  • Χαριτοπούλου, Σ., Βλάχου, Ε., Πρωτόπαπας, Α. & Μουζάκη, Α. (2005). Η αξιολόγηση της αναγνωστικής επίδοσης και της συμπεριφοράς μαθητών του Δημοτικού σχολείου από τους δασκάλους τους. In Πρακτικά του 10ου Πανελλήνιου συνεδρίου Ψυχολογικής Έρευνας. Ιωάννινα. [...] 
  • Πρωτόπαπας, Α., Σκαλούμπακας, Χ., Ηλιοπούλου, Μ. & Βρόντος, Π. (2004). Αυτόματη ανίχνευση μαθησιακών δυσκολιών με λογισμικό: Έλεγχος αξιοπιστίας με επαναλαμβανόμενη χορήγηση. In Πρακτικά 4ου πανελλήνιου συνεδρίου με διεθνή συμμετοχή "Οι τεχνολογίες της πληροφορίας και της επικοινωνίας στην εκπαίδευση", pages 229–238. Αθήνα. [...] 
  • Πρωτόπαπας, Α. (2004). Η δυσλεξία ως βιολογικό-πολιτισμικό φαινόμενο και αμιγώς εκπαιδευτικό πρόβλημα. Σύγχρονη εκπαίδευση, 134, 144–159. [...] 
  • Πρωτόπαπας, Α., Σκαλούμπακας, Χ. & Νικολόπουλος, Δ (2003). Αυτόματη ανίχνευση μαθησιακών δυσκολιών με το λογισμικό εΜαΔύς. In Μ. Γλύκας & Γ. Καλομοίρης (editors), Διαταραχές Επικοινωνίας και Λόγου: Πρόληψη, Έρευνα, Παρέμβαση και Νέες Τεχνολογίες στην Υγεία. Αθήνα : Ελληνικά Γράμματα. [...] 
  • Πρωτόπαπας, Α., Σκαλούμπακας, Χ., Νικολόπουλος, Δ., Αρχοντή, Α. & Τριανταφυλλάκος, Τ. (2002). Λογισμικό ανίχνευσης μαθητών με πιθανές μαθησιακές δυσκολίες: πρώτα αποτελέσματα από δοκιμαστική εφαρμογή σε μαθητές 1ης Γυμνασίου. In Α. Δημητρακοπούλου (editor), Πρακτικά 3ου πανελλήνιου συνεδρίου με διεθνή συμμετοχή "Οι τεχνολογίες της πληροφορίας και της επικοινωνίας στην εκπαίδευση", pages 433–442. Ρόδος. [...] 
  • Uchanski, R., Geers, A. & Πρωτόπαπας, Α. (2002). Intelligibility of Modified Speech for Young Listeners With Normal and Impaired Hearing. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 45(5), 1027-1038. [...] 
  • Wright, B., Merzenich, M., Nagarajan, S. & Πρωτόπαπας, Α. (2002). Method and apparatus for diagnosing and remediating language-based learning impairments. US patent. [...] 
  • Πρωτόπαπας, Α., Karamanis, M., Skaloumbakas, C., Nikolopoulos, D. & Kriba, A. (2001). A distributed computer-based screening system for learning disabilities with centralised data processing. In Proceedings of EdMedia 2001, pages 1436–1441. Tampere, Finland. [...] 
  • Ahissar, E., Nagarajan, S., Ahissar, M., Πρωτόπαπας, Α. & Merzenich, M. (2001). Speech comprehension is correlated with temporal response patterns recorded from auditory cortex. Proceedings of the National Academy of Sciences of the U.S.A., 98(23), 13367-13372. [...] 
  • Πρωτόπαπας, Α., Karamanis, M., Skaloumbakas, C., Nikolopoulos, D. & Kriba, A. (2001). A distributed computer-based screening system for learning disabilities with centralised data processing. In Craig Montgomerie & Jarmo Viteli (editors), Proceedings of World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications 2001, pages 1524-1525. Norfolk, VA : AACE. [...] 
  • Φωτεινέα, Ε., Πρωτόπαπας, Α., Dimitriadis, D. & Καραγιάννης, Γ. (2000). Perceptual evaluation of text-to-speech implementation of enclitic stress in Greek. In Proc. of the Second International Conference on Language Resources and Evaluation - LREC 2000, pages 311-314. Athens, Greece. [...]